Är ert kontor millennialvänligt?

Du har säkert inte missat benämningen millennials, eller generation Y som denna skara också kallas. Det som personer inom denna generation anses ha gemensamt, bortsett från att de är födda i början på 80-talet eller senare, är deras relation till media, kommunikation och digitala teknologier. De har växt upp i en snabbt föränderlig värld med ny teknik, vilket i sin tur har förändrat deras förväntningar på omvärlden, samt prioriteringar i livet.

Millennials är mer välutbildade och ofta större individualister än tidigare generationer. Detta leder inte minst till krav på anpassningar ute på arbetsplatserna, gällande bland annat arbetsplatsdesign, geografisk placering, och företagskultur.

Vad prioriterar denna generation när det kommer till kontorsmiljö? Vi har listat de främsta önskemålen.

Ensam är inte stark

Millennials tycker inte om att ta order från chefer. Inte heller gillar de att sitta i ensamhet och arbeta. Till skillnad från tidigare generationer har denna generation en längtan efter teamwork och att lösa problem tillsammans med andra. De gillar att arbeta med olika typer av människor, och de vill ha chefer som arbetar med dem och föregår med gott exempel, snarare än att peka med hela handen och fördela order.

Trenden med en ökad längtan efter mer teamwork, har utgjort startskottet för att öppna upp kontorsytorna. På dagens moderna arbetsplatser är det mer eller mindre förväntat att det ska finnas ytor som främjar just samarbete och teamwork. Även om det fortfarande är vanligt med egna platser på kontoret, så är det en bra idé att även se till att människor kan sitta tillsammans och arbeta i olika lounger, soffgrupper eller mötesrum.

Minst lika viktigt i detta, är att säkerställa att företagskulturen faktiskt främjar och uppmuntrar till samarbete och ömsesidig respekt.

En sund själ i en sund kropp

Balans i livet är av största vikt för millennials. Arbetet är viktigt, men det ska finnas plats för mycket annat också. Arbetsplatsen ska dessutom främja en bra och balanserad livsstil.

Det ska gärna finnas träningsmöjligheter på eller i närheten av arbetsplatsen, grönområden, möjlighet att parkera cykeln, samt att det gärna ska finnas hälsosam mat att tillgå i de fall arbetsplatsen har en servering eller liknande.

Millennials misstas ibland för att vara lata och bortskämda, men vi hävdar att det inte alls är det det handlar om. De vill helt enkelt bara ha en bra balans i livet.

På fler och fler ställen omkring oss ser vi hur fastighetsägare anpassar sina lokaler efter behoven och önskemålen från denna generation. Det tycker vi är jättebra, särskilt som det framkommer nya bevis hela tiden på att personal som mår bra, även presterar bra, och därmed gynnas hela verksamheten.

Tillbaka till staden

Millennials vill att livet ska vara enkelt. Som en del av det, vill man bo och arbeta på lättillgängliga platser, och vi ser därför att många företag flyttar tillbaka från förorterna in till storstäderna igen. Det ska vara enkelt att ta sig till och från jobbet, och man vill ha tillgång till annat i arbetsnärmiljön, till exempel restauranger, kollektivtrafik, samt möjligheten att uträtta praktiska ärenden.

En positiv effekt av att fler företag återvänder till städerna, är att tidigare försummade infrastrukturer nu rustas upp och förbättras, och vi ser hur smarta städer och byggnader börjar ta form.

Flexibilitet är det nya trygga!

De senaste fem åren har vi sett en tydlig dragning åt att människor vill ha möjlighet att jobba från andra ställen än just arbetsplatsen. Det kan så klart finnas synpunkter på detta främst från ledningshåll, men statistiken visar tydligt att det finns fördelar med att möjliggöra denna typ av frihet för sina anställda.

Med dagens teknik finns heller inga sådana hinder att skylla på. Med tanke på att frilans förväntas vara den vanligaste arbetsformen redan omkring år 2027, kommer detta att vara en av de avgörande punkterna.

Ett osjälviskt tänk

Eftersom många millennials tycker att det är viktigt att ta ansvar för miljön och samhället, kan det vara klokt för företag som vill attrahera den här målgruppen att ta sitt ansvar för dessa frågor även i egenskap av företag. Vad gör företaget till exempel för att minska sin miljöpåverkan?

Med smart teknologi och miljövänliga anpassningar kan företaget spara energi och minska sin negativa påverkan. Många nybyggda fastigheter idag har redan dessa anpassningar på plats.

Ett annat enkelt sätt för företag att skapa en ”grön känsla”, är att låta växter bli en självklar del av inredningen, eller att se till att låta så mycket dagsljus som möjligt sippra in.

Så, för att sammanfatta det hela. Pingisbord och gamingrum i all ära, men det är inte vad som kommer att locka millennials till ert företag. De dras till företag som är flexibla och som jobbar med samarbete och mångfald. Företag som har större och mer osjälviska mål i sikte än den egna omsättningen. Företag som är bra för både de anställda och för omvärlden, helt enkelt.