Hybridkontoret – arbetslivet i förändring.
Flexibilitet i arbetslivet är inget nytt men pandemin har har ställt det på sin spets. Nu när vi förhoppningsvis närmar oss slutet av pandemin, är det många företag som omfamnar flexibiliteten i arbetslivet och hybridkontoret är det som är på modet. För er som missat det så menar man med hybridkontoret att det finns anställda som arbetar på kontoret och anställda som arbetar hemifrån. Ett upplägg som erbjuder mer frihet i när och var arbete utförs. Vissa måste kanske vara på kontoret för att utföra sitt arbete medan andra föredrar det, precis som att vissa föredrar att arbeta hemifrån och bara måste vara på kontoret ibland.
Uppläggen varierar men i princip inget företag anser att de klarar sig helt utan kontorslokaler. Distansarbete är sannolikt här för att stanna vilket innebär att företag och dess ledare måste anpassa sig till denna nya verklighet. Utmaningarna är många och lösningarna likaså. Det viktigaste, oavsett upplägg, är att det ska gynna både medarbetarna och organisationen.
Hur ska man då som företag göra för att möta och anpassa sig till ett arbetsliv i förändring när det kommer till företagets fysiska arbetsplats – själva kontorslokalen?
Kontorets roll
Kontorets roll förändras i takt med det nya arbetssättet. Det viktigaste är att ha en tydlig plan med en tillräckligt lång tidshorisont för kontorets användning. De flesta avtal sträcker sig mellan tre och fem år. Då är det viktigt att man verkligen tänkt igenom i planeringen av sin kontorsyta. Exempelvis kan man börja med hur den ska användas. Ska den fungera som en mötesplats för medarbetarna och underlätta team- och projektarbete? Ska lokalen stödja arbetet med företagets kultur? Ska den vara representativ för event och kundmöten? Och den kanske viktigaste frågan som många ställer sig just nu; kommer alla medarbetare att vara där samtidigt?
Förhandla villkoren
Är det något de senaste 1,5 åren visat oss är det att förändring kan komma snabbt och hur väl förberedd man än är tycks man aldrig vara tillräckligt rustad för det oförutsedda. Det kan därför vara klokt att få till ett så flexibelt och förmånligt avtal som möjligt för ert kontor. Ni kanske behöver möjlighet att öka er yta genom att få förtur på angränsande lokaler eller våningsplan om ni behöver anställa. Eller motsatt, ha möjlighet att avyttra eller hyra ut en del av lokalen om ni behöver minska antalet anställda.
Allt detta är saker som går att förhandla om med hyresvärden, så ha det i bakhuvudet när det är dags att se er om efter en ny lokal, alternativt omförhandla villkoren för den befintliga.
Avslutningsvis, så finns det en hel del saker att tänka på, som gör det lättare att hänga med när arbetslivet förändras. Kanske går det inte att planera för allt men det hjälper att vara så förberedd som möjligt. Börja helt enkelt planera i tid för att inte stressa igenom er nästa hyresförhandling eller lokalprojekt.
På Cresnia är vi experter på den kommersiella hyresgästens utmaningar. Sedan 2009 har vi hjälp hundratals företag att hitta, utforma och förhandla avtal för sina kontor- och butikslokaler.
Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning!
info@cresnia.se