Referenser
Tillsammans med våra kunder skapar vi kontor rustade för framtiden. Kontor som är optimerade och anpassade utefter faktiska behov, vilket inte bara resulterar i en mer tillfredsställd personal utan också bättre effekt i verksamheten.
Gustaf Bratt
Cresnia fick i uppdrag att bistå restaurang Gustaf Bratt i en hyresförhandling, då den befintliga hyran var alltför hög och kunden önskade stöd i att förhandla ner den. En utmaning låg i det faktum att restaurangen hade en djup förankring och historia i den aktuella fastigheten, vilket gjorde en eventuell flytt i princip omöjlig.
Efter noggrann analys av hyresnivåerna i området konstaterades det att restaurangens hyra låg betydligt över marknadshyrorna för liknande lokaler i området. Cresnia inledde en långdragen förhandlingsprocess med fastighetsägaren, som initialt visade stor motvilja mot att ens diskutera en hyressänkning.
Till sist bedömdes en medling hos hyresnämnden vara den mest gynnsamma vägen för kunden. Cresnia hjälpte då hyresgästen att förbereda sig inför medlingen genom att anlita juridisk representation och samla in underlag som styrkte deras argument om marknadshyrorna i området.
Resultatet av medlingen hos hyresnämnden föll till fördel för Gustaf Bratt. Resultatet blev en signifikant hyressänkning, och parterna kom överens om ett nytt 10-årigt hyresavtal till en rejält reducerad kostnad. Detta visar att rätt stöd och strategi, även i tuffa förhandlingssituationer, kan skapa stabilitet och ekonomiska fördelar utan att man tvingas riva upp rötterna och flytta.
TRACAB
Cresnia fick i uppdrag att hjälpa ett sporttechbolaget TRACAB att hitta en lokal som passade deras behov bättre än den befintliga, som var för stor och otillräcklig.
Kunden hade, i linje med många andra tech-företag, övergått till en framgångsrik hybridarbetsmodell. Vilket föranledde att de, trots tillväxt, stod inför ett minskat behov av skrivbordsplatser på kontoret.
Utöver detta hade kunden ett specifikt behov av en yta för montering och distribution av hårdvara till sina kunder. Det var avgörande att denna yta antingen kunde integreras i kontorslokalen eller vara belägen nära och ha goda logistikmöjligheter, såsom en lastkaj, för enkel in- och utlastning av EU-pallar.
Med dessa krav i åtanke genomförde Cresnia ett omfattande lokalsök, vilket resulterade i ett brett urval av potentiella lokaler. Efter flera visningar och diskussioner fastnade kunden för två favoriter. Tillsammans med fastighetsägarna arbetade Cresnia fram flera planlösningar som mötte kundens behov. Efter en noggrann jämförelse av funktion och kvalitet mellan de båda lokalerna blev det ekonomiska erbjudandet från fastighetsägaren avgörande.
Båda lokalerna låg i utkanten av Stockholm, men med liknande hyrespriser. Efter en intensiv förhandling lyckades Cresnia förhandla fram en rabatt motsvarande 9 månaders hyra för ett femårigt avtal. Dessutom anpassades lokalen helt efter kundens behov.
Kunden accepterade erbjudandet och kommer i sommar att flytta in i sina nya lokaler med en panoramavy över Stockholm. Kontoret är utformat för hög effektivitet och komfort, medan monteringsytan är belägen i en separat lokal i samma fastighet, med enkel tillgång till en generös lastkaj.
KFS
Cresnia fick i uppdrag att hjälpa ingenjörkonsultbolaget KFS med deras kommande lokalprojekt. Kunden hade suttit på sin befintliga adress i ca 20 år, med en yta på ca 750 kvm för deras ungefär 30 medarbetare. Lokalens placering saknade tillgång till spårbunden trafik och närhet till service och restauranger, vilket innebar utmaningar för rekryteringen
Genom en serie workshops med en arkitet, utvecklades en djupare förståelse för kundens arbetssätt och behov. Resultatet var rekommendationen om att frångå personliga kontorsrum och i stället sitta i öppna landskap, med ett begränsat antal dedikerade arbetsplatser per landskap. När även tillväxtfaktorn inkluderats i underlaget, låg deras nettobehov av kontorsyta på 500 – 600 kvm.
Således gick Cresnia ut med ett lokalsök och levererade en bruttolista på över 50 lokaler. Av dessa stod tre ut som finalister, där nästa steg var att låta fastighetsägaren rita in kunden behov baserat på lokalprogrammet som togs fram under workshopen.
Efter en hård förhandling landade kunden till slut i en lokal om ca 550 kvm som skulle anpassas helt och hållet efter deras behov med bara några hundra meter till närmaste spårbunden trafik samt ett otroligt utbud av både restauranger och butiker inom gångavstånd.
När det nya hyresavtalet var signerat hjälpte även Cresnia kunden med hela flyttprojektledningen. Ett koncept och designprogram togs fram i samråd med kund, där lokalen utformades med nya färger och inredning. Cresnia hanterade även alla praktiska frågor inför tillträdet så som brandsäkerhet, IT, lås, larm, flytt och avveckling.
Soltak
Kartläggning av nya behov i organisationen resulterade i en lyckad konstorsflytt och 15% lägre hyreskostnad
Utmaning
Cresnia blev betrodda med uppdraget att hjälpa ett kommunala Soltak i deras lokalprojekt. Verksamheten hade drygt 100 medarbetare och ett kontor på ca 1700kvm. Var och en av dessa medarbetare hade ett eget skrivbord på en fast plats och kontoret hade en beläggning på 50% med ett välfungerande hybridarbete.
Lösning
Det första steget i Cresnias uppdrag innefattade utvecklingen av en uppdaterad arbetsplatsstrategi för kunden. Vi använde oss av vårt enkätverktyg för evidensbaserad arbetsplatsanalys som gick ut till samtliga medarbetare i kombination med en beläggningsstudie och djupintervjuer med avdelningschefer och ledningsgruppen. Efter ett mycket omfattande arbete under flera månaders tid, blev resultatet att verksamheten skulle övergå till ett mer flexibelt arbetssätt för att öka interaktionen mellan avdelningarna och underlätta för samarbeten inom avdelningarna. I praktiken innebar detta att antalet skrivbord halverades och placerades ut i 3 huvudsakliga kluster, ett för varje avdelning som skulle fungera som deras hemvist. Det var även viktigt att dessa kluster inte skulle existera i ett vakuum, utan tillsammans med övriga kluster för att underlätta samarbete mellan olika avdelningar utan att tappa sammanhållning, tillhörighet och trygghet i den egna arbetsgruppen.
Därtill fastställdes behovet av projektrum och kreativa, både stängda och öppna, ytor för att enkelt ge medarbetarna platser för samarbete, dela idéer och lösa problem. Ett väl tilltaget pentry med kontorets enda kaffestation blev det naturliga hjärtat av kontoret och syftade till att uppmuntra både återhämtning och social interaktion. Flertalet fokusrum med bra teknisk utrustning i nära anslutning till de flexibla arbetsplatserna panerades för att underlätta fokuserat arbete och möjligheten till digitala möten.
I och med att behovsförändringen visade sig vara så omfattande, hjälpte vi även kunden att ta fram ett nytt program för koncept och design för arbetsplatsen som skulle återspegla deras verksamhet och stärka den lokala anknytning de har till närområdet. Parallellt med andra processer tog även en arkitekt, i nära samarbete med kunden, fram underlag som färg-, material- och designval som skulle se till att deras lokal gestaltade dem som företag.
När arbetssätt och kontorets funktion hade färdigställts, var nästa steg i processen att utvärdera möjligheterna att anpassa den befintliga lokalen efter det nya behovet eller om en annan lokal bättre skulle uppfylla detta behov. Efter många vändor med både den befintliga fastighetsägaren och fastighetsägaren till en annan byggnad stod det klart att en flytt var det bästa alternativet. Efter hyresförhandling och projektering av behov valde kunden att flytta till en lokal om ca 1200 kvm i ett nybyggt och toppmodernt kontorshus mitt i centrum vilket var en stor kontrast mot den relativt gamla fastigheten i utkanten av orten de sitter i idag. Flytten resulterade även i att de sänkte sin hyreskostnad med 15%.
MultiMind
Cresnia hjälper MultiMind sänka bashyran med 20%
MultiMind hade bedrivit sin verksamhet i samma lokal i cirka 10 år när hyresavtalet skulle löpa ut. Hyresvärden hade kontinuerligt höjt hyran som nästan fördubblats under perioden och hänvisat till ”marknadshyran” i området. När en KPI-justering sedan höjde hyran ytterligare 11% i januari 2023, ville Mulitmind göra något åt situationen.
MultiMind anlitade då Cresnia i för att utvärdera alternativen om att antingen omförhandla hyresvillkoren inför en eventuell förlängning, eller hitta nya lokaler inför en flytt.
Cresnias första steg var att säga upp lokalen för villkorsändring, där vi genomförde arbetet och skötte all kontakt med hyresvärden. Vidare tog vi fram alternativa lokaler, genomförde visningar för att förbättra hyresgästens förståelse för marknaden, utbudet och hur processen går till för en lyckad affär. MultiMinds befintliga hyresvärd förstod under denna process att MultiMind hade flertalet alternativ till de villkor hyresvärden föreslog, och var redo att flytta om ett mer lönsamt alternativ skulle presenteras.
Med analys, omfattande och tydligt beslutsunderlag för olika alternativa lokaler förhandlades dessa parallellt, och resultatet presenterades för Multiminds ägare för beslutstagande.
Efter slutförd förhandling valde MulitMind att stanna i sina lokaler och förlänga avtalet med befintlig hyresvärd. Den gemensamma bedömningen var att det var den bästa affären för verksamhetens effektivitet och lönsamhet då bashyran sänktes med ca 20% samt då lokalerna anpassades och förbättrades enligt önskemål på hyresvärdens bekostnad.
Anmärkningsvärt i denna förhandling är att hyresvärden även accepterade en s.k. ”exit clause” där hyresgästen har möjlighet att avflytta innan den avtalade hyresperioden, utan någon påföljande kostnad.
MulitMind var mycket nöjda med både processen och resultatet, och även hyresvärden var nöjd över att kunna behålla en god hyresgäst med bra villkor för båda parter. Båda avser att fortsätta samarbetet lång tid framöver.
FORTE
Flytt till centralt läge, med 40% lägre hyreskostnader som resultat
Utmaning
Cresnia fick förtroendet att hjälpa FORTE utvärdera och analysera sitt lokalbehov. I ett första skede använde vi vårt evidensbaserade arbetsplatsanalysverktyg för att skapa en bättre förståelse för kundens behov. Analysen verktyget levererade signalerade att kundens nuvarande lokal om ca 1000 kvm var alldeles för stor, samtidigt som den saknade mindre mötesrum, fokusrum och rum anpassade för individuella digitala möten.
Lösning
Efter slutförd arbetsplatsanalys påbörjade Cresnia ett lokalsök, där en lokalförfrågan skickades ut till marknaden på en lokal om ca 600kvm. Cresnia samlade in och sammanställde mellan 40-50 möjliga lokaler, varav 10 visades för kund. Efter visningarna kvarstod en tydlig favorit hos kunden, en lokal i samma stadsdel men i ett mer centralt läge som överläts av en befintlig hyresgäst. Efter en hyresförhandling med den sittande hyresgästen lyckades Cresnia åstadkomma en hyresbesparing på ca 20% samt att Forte fick överta den sittande hyresgästens lösa inredning, tekniska installationer och tekniska utrustning motsvarande ca en årshyra i värde helt utan extra kostnad.
Sammanfattningsvis, resulterade affären i att Forte minskade sina ytor med 40% och sänkte sina hyreskostnader med över 35%, samtidigt som de nu befann sig i ett mer centralt läge och i en lokal av högre standard. Därtill ingick en färdiganpassad lokal med all lös inredning och teknik samt hög standard på utförande och materialval som nu kunde tillgodose kundens faktiska behov.
Spotify
Utmaning
Spotify sökte Cresnia för att förhandla ett kontrakt för ett toppmodernt projekt i Urban Escape om 50 000 kvm i centrala stockholm. Flera andra intressenter förhandlade med AMF om att förhyra delar av dessa ytor.
Lösning
Cresnia byggde först upp ett gemensamt transaktionsteam av fastighetsspecialister tillsammans med Spotify för att säkerställa alla delar i ett kommande hyreskontraktsförhandling. Resultatet var att Spotify kunde säkra det nya avtalet med AMF på rekordtid om 3 veckors förhandling.
Bukowskis
Utmaning
Auktionsmarknaden var som detaljhandel i övrigt i stark förändring, digitala kanaler ökar på bekostnad av traditionella visningar och klubbade auktioner. Lokalerna var inte anpassade för den nya affärsmodellen. Lokal och visningsytorna på Arsenalsgatan i centrala Stockholm var kostsamma och ineffektiva. Distributionslokalerna i Västberga ansågs för små för den kommande digitala utvecklingen.
Lösning
Cresnias förhandlade med fastighetsägaren SEB Trygg Liv om att minska ytorna samt förlänga avtalet mot en investering för det kommande fem åren. Kontraktet i Västberga visade sig inför en gedigen analys av lokalanvändandet vara tillräckligt stora för att klara det framtida behovet. Den totala kostnaden för hyra minskade för Bukowskis samt att man uppgraderade båda lokalerna till en ny anpassad standard.
TeliaSonera
Telia sparade i snitt 15 % på 220 st omförhandlade avtal för tekniklokaler i hela Sverige.
Utmaningen var att sänka hyreskostnaden trots vetskapen om att Telia inte kan flytta från lokalerna.
PTS
Post- och telestyrelsen (PTS) kontaktade Cresnia när de fastnat i sin förhandling
Utmaningen var att förhandlingen nått väldigt långt och PTS ville flytta till de lokaler där förhandlingen avstannat. Resultatet blev att Cresnia sparade ytterligare 20 % på årshyran åt PTS.
Konkurrensverket
Konkurrensverkets gamla hyreskontraktet löpte ut och myndigheten ville flytta.
Cresnia hjälpte till med: Verksamhetsanalys, Kravspecifikation, Lokalsökning i centrala Stockholm, Lokalutvärdering och Kontraktsförhandlingar med hyresvärden.
Sick Sensor Intelligence
Utmaning
SICK hade bedrivit sin verksamhet i lokaler som inte var perfekt anpassade för det nya arbetssättet med snabb och översiktlig kommunikation mellan team och medarbetare. Fastighetsägaren kunde trots löften om ombyggnationer och tilläggsytor inte möta SICKs krav.
Lösning
Cresnia parallellförhandlade under en sk. ”Stay or Go” process att finna andra lösningar i närområdet, resultatet blev en i toppkvalité anpassad lokal, klar att flytta in Q1 2019.
Collectum
Collectum kontaktade Cresnia när de ville omförhandla sitt befintliga hyresavtal.
Utmaningen blev att hitta en överenskommelse med en fastighetsägare som inte var förhandlingsvillig. Projektet genomfördes med stort engagemang och nya möjligheter lyftes in. Resultatet blev att Collectum valde att flytta till nya lokaler och därmed sänkte sin hyreskostnad över hyresperioden med 24%.
Verified
Verified blev uppsagda för högre hyra av hyresvärden.
Cresnia hjälpte Verified med att gå igenom villkorsuppsägningen från fastighetsägaren. Resultatet blev en begränsning av hyreshöjningen samt identifiering och korrigering av feldebiterade fakturor från hyresvärden.
”Professionellt bemötande med hyresgästen i fokus hjälpte CRESNIA oss med att hitta rätt i djungeln av bestämmelser inom hyresrätten.” – Roderick Martin, Verified
Subway
Subway blev uppsagda för hyreshöjning av hyresvärden.
Cresnia hjälpte Subway till en hyresbesparing om 20% samt förbättrade juridiska villkor.
Motivation
Motivation service hade blivit felaktigt uppsagd av hyresvärden.
Cresnia kom i kontakt med Motivation service efter att ha blivit uppsagda från sin hyresvärd. Enligt hyresvärdens lämnade uppsägning skulle Motivation service tvingas lämna sina lokaler till hyrestidens utgång. Cresnia hjälpte Motivation service till att förhandla och slutligen få flyttersättning från hyresvärden för de kostnader som en flytt innebar.
Kairos Future
Utmaning
Sveriges toppkonsult inom framtidsforskning och seminarieverksamhet sökte nya lokaler. Två viktiga krav styrde processen, utsikt samt minst 3,30 i takhöjd.
Lösning
Cresnia sökte under 6 år nya lokaler och fann det eftersökta kriterierna och förhandlade fram ett nytt kontor i city. Kairos Future blev nominerade till ”Sveriges snyggaste kontor 2018”.
Men lyssna inte bara på oss
Är du redo för att öka värdet på ditt kontor?
Ta första steget mot ökad lönsamhet och låt våra strateger kontakta dig.